Generatiemanagement

In bijna alle bedrijven werken mensen uit verschillende leeftijdsgroepen met en door elkaar. Mensen uit de verschillende leeftijdsgroepen hebben ook verschillende expertises opgebouwd, in verschillende mate van deskundigheid en professionaliteit. Realiseer je ook, dat mensen in bepaalde leeftijdsfasen ook verschillende, specifieke behoeften hebben. Goed generatiemanagement in een bedrijf houdt rekening met al die verschillen en weet deze bovendien in ieders voordeel te gebruiken.

 

Op de werkvloer

De medewerkers in het bedrijf behoren tot verschillende generaties, met elk hun eigen set aan normen en waarden. Dit normenpakket is gevormd, ongeveer tussen het vijftiende en vijfentwintigste levensjaar. Wat mensen in die periode persoonlijk hebben meegemaakt, heeft zijn weerslag op de vorming tot volwassene. Ook in breder historisch en maatschappelijk perspectief heeft zijn effect, en dat effect verspreid zich binnen de generatie. Wat binnen de ene generatie normaal en vanzelfsprekend is, denk bijvoorbeeld aan gezagsstructuren, is in een andere generatie aanvechtbaar of zelfs ondenkbaar. Op de werkvloer kan dat leiden tot onbegrip en conflicten, die natuurlijk voorkomen moeten worden, zodat de sfeer prettig en constructief blijft. Een goed opgezet generatiemanagement houdt met al deze verschillen rekening en probeert ze in het voordeel van het bedrijf te gebruiken.

 

De werknemers

Behalve het historische, maatschappelijke of culturele verschil tussen de verschillende generaties, is het ook een hard gegeven, dat de werknemers in hun eigen persoonlijk leven ook verschillende fasen doormaken. Je kunt deze fasen achtereenvolgens typeren als:

  • introductie
  • prestatie
  • stabilisatie
  • expertise
  • terugtreden

Als je bewust omgaat met de verschillende levensfasen, dan kan eenvoudiger gewerkt worden aan begrip en duidelijkheid. Het is een zaak van goed management om mensen te laten doen waar ze in hun levensfase ook aan toe zijn, waar ze goed in zijn.

 

Expertise en ervaring

Oudere werknemers, die vaak ook al langer in dienst zijn van het bedrijf, hebben een aanzienlijke ervaring opgebouwd. Ze zijn precies op de hoogte van het functioneren van het bedrijf, hoe de processen binnen het bedrijf optimaal verlopen. Als deze informatie gedeeld kan worden met jonger personeel, dan is dat alleen maar goed. Via het generatiemanagement kan binnen het bedrijf gewerkt worden aan het optimaliseren van de uitwisseling van informatie van de oudere werknemers naar de jongere.

 

Een beter gevoel

Als de werknemers zich beter begrepen worden, en worden uitgedaagd te doen waar ze goed in zijn, zullen ze zich binnen het bedrijf veel beter op hun plaats voelen. Ze voelen zich meer gewaardeerd. Jongere werknemers ervaren het prettig, dat ze met vragen terecht kunnen bij ervaren krachten. Dat alles leidt tot meer tevredenheid op de werkvloer en daardoor tot een veel betere sfeer. Een bedrijf, waar de onderlinge sfeer goed en optimaal is, zal beter functioneren, de processen zullen beter geoptimaliseerd verlopen, de productie verloopt efficiënter. Dat wordt niet alleen binnen het bedrijf opgemerkt, ook de klant ervaart beter werk en een betere sfeer. Kortom: een win-win-situatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.