Tijdens de les, college of lezing ga je, bijna onbewust, met je potlood of pen over het papier. Er verschijnen lijntjes en vormpjes. Is het slim om te tekenen of zou je beter kunnen gaan luisteren? Onderzoek toont aan: als je een droedel tekent kun je beter onthouden.
Het gaat om aandacht
Het valt je misschien op hoeveel deelnemers aan een betoog of les verwoed met tekeningetjes en lijntjes op hun aantekenblad bezig zijn.. Geef je zelf die les (of voordracht), dan zou je daar wat verstoord van kunnen raken. Misschien vraag je zelfs publiekelijk of men met al dat geteken op zou willen houden en de aandacht op jou en je verhaal willen richten. Het is misschien een begrijpelijke reactie, want het lijkt er toch op dat de tekenaars niets van jouw verhaal horen en leren.
Dan is het toch opvallend dat de tekenaars bij proefwerken, examens en dergelijke over het algemeen geen slechtere cijfers behalen. Dat niet alleen, maar op het moment dat er een discussie ontstaat, of er vragen moeten worden gesteld of beantwoord, leggen de tekenaars op het juiste moment het potlood wordt neer voor een correct antwoord of een scherpe vraag. Hoe zit dat eigenlijk met die aandacht? Dit was onderwerp van een onderzoek in 2009 door professor Jackie Andrade van de Universiteit van Plymouth, gepubliceerd in Applied Cognitive Studies. Met verrassende resultaten.
Opvallend resultaat
In het bewuste onderzoek werd aan de deelnemers gevraagd om tijdens het luisteren naar een betoog wat te gaan zitten tekenen. Het ging niet om het tekenen van een situatie, object of persoon, maar om ogenschijnlijk zinloze krabbeltjes. Dat wordt ook wel met een Engels woord doodling genoemd. Zo’n tekeningetje heet dan een doodle. In het Nederlands hebben we het over droedelen en droedels tekenen. Na afloop van het verhaal kregen alle deelnemers een onverwachte quiz, met een onverwacht resultaat. Wat bleek? De doodle-tekenaars konden tot zo’n 30% meer namen onthouden van een besproken lijst dat de aanwezige deelnemers die zich helemaal aandachtig op het verhaal hadden gericht. Iemand die dus tijdens de les of college doodles maakt is helemaal niet zo zinloos bezig. Sterker nog, zo iemand heeft meer kans op hoge resultaten dan iemand die alleen maar luistert.
Hersenwerk
Tijdens het tekenen worden extra delen van ons brein aan het werk gezet. In ons brein bestaan een enorm aantal complexe verbindingen tussen allerlei stukjes informatie. Dat is prettig, want het maakt intuïtieve en creatieve gedachten mogelijk. Bij het tekenen van doodles tijdens een betoog of brainstorm zijn er ook verschillende delen van je brein actief. Tijdens het doodling bewegen je handen en polsen, zijn je ogen actief, en worden in je brein allerlei connecties gelegd. Hierdoor is je brein als geheel actiever en beter in staat informatie te verwerken.
Creativiteit en emotie
Het actievere brein en het leggen van meerdere verbindingen helpt je niet alleen met het beter onthouden van informatie. Het zorgt er ook voor dat creativiteit meer ruimte krijgt. Kom je ergens niet lekker uit, dan is het maken van doodles een prima idee. Het helpt je om creativiteit los te maken en met een nieuw idee te komen. Dat geldt niet alleen voor nieuwe dingen. Ook als je zoekt naar verbeteringen van een bestaand idee of concept kan het maken van een doodle je op weg helpen.
Hoe maak je een droedel of doodle?
Met zoveel voordelen van doodling wil je natuurlijk graag snel aan de slag. Maar pas op: je kunt een doodle niet helemaal plannen en organiseren. Wie van tevoren al de vorm van een doodle helemaal uitdenkt haalt alle emotie en creativiteit al bij voorbaat weg. Een doodle is een min of meer gedachteloos lijntjes en vormpjes tekenen. Laat je geest maar dwalen, je ziet wel wat er ontstaat, en eigenlijk is de uiteindelijke doodle ook geen doel op zich. Bij het maken van een doodle gaat het niet op een eindresultaat, het gaat om de handeling van het zetten van rechte of gebogen lijntjes, het inkleuren van vormpjes of letters op je aantekenblad. Het is juist het maken van verbindingen tussen willekeurige lijntjes dat je helpt hetzelfde in je brein te doen: maken van verbindingen. En dan kun je tot mooie dingen komen!
Leuk geschreven, Hans. Ik heb dit nog nooit gedaan, ga dat eens moeten experimenteren.
Goed idee, het helpt echt!
Heel leuk en interessant. Droedels, misschien moet ik het toch ook eens proberen?
Het is nog leuk ook!
Ik deed dit altijd op de middelbare school haha en het zit er nog steeds in.
Het helpt echt 🙂