In Nederland hebben we bij de posttarieven bijna jaarlijks flinke tariefsverhogingen meegemaakt. Waarom worden die postzegels steeds duurder? Wat moet je voor een postzegel gaan betalen?
Postzegel
Sinds de eerste postzegel in 1851 in Nederland op een brief werd geplakt zijn er miljoenen exemplaren gevolgd. De postzegel is in feite een bewijs, dat de afzender van het poststuk alle kosten voor verzending en bezorging heeft voldaan. Op de postzegel was te lezen wat het bedrag was, dat betaald was. Je betaalt een tarief naar gewichtsklasse, bestemming (binnenland of buitenland) en formaat (kan wel of niet door de brievenbus). Op de gewone postzegel staat al enkele jaren geen bedrag meer genoemd, er staat alleen nog een waarde-aanduiding, een 1 of een 2.
De waarde-aanduiding
Toen er nog zegels werden gebruikt, waarop een bedrag stond, kwam je elke keer bij een tariefstijging een beetje in de knoop. Ofwel je moest zegels ter waarde van enkele centen bijplakken, of nieuwe zegels kopen. Het grote voordeel van de waarde-aanduiding is, dat dit allemaal niet meer hoeft: de zegels blijven gewoon geldig na een tariefsverhoging. Een zegel met waarde 1, gebruikt voor een binnenlandse brief, niet zwaarder van 20 gram, die door de brievenbus past, heeft na een tariefsverhoging nog steeds de waarde 1 en kan voor hetzelfde doel nog steeds gebruikt worden. Geen bijplakken meer! Als reeds gekochte zegels na een tariefsverhoging nog steeds geldig blijven, is dat een prima reden om een klein voorraadje aan te leggen!
Bepaling van de frankeerkosten
Laten we eens kijken, wat PostNL allemaal doet voor dat ene zegeltje op de brief. Dat is heel wat:
- Ophalen bij de brievenbus
- Brengen naar een sorteercentrum
- Sorteren naar bestemming (steden, postcodegebieden)
- Expeditie naar bestemming
- Sorteren naar straat, postcode
- Bezorging
Een heel lijstje. Kan dat allemaal voor die paar centen? Ja en nee.
De macht van de massa
De enige manier waarop jouw brief voor het postzegelbedrag kan worden bezorgd is, omdat er zoveel brieven zijn. Omdat er meestal duizenden poststukken naar dezelfde gebieden worden verzonden, kunnen de onkosten van die verzending worden gedeeld. De overvloed aan poststukken maakt, dat de prijs voor een postzegeltje relatief laag is. Je kunt je de kosten voorstellen, als je iemand inhuurt die speciaal voor jou een brief naar een adres in een ander deel van het land gaat brengen. Vergeleken daarmee vallen de onkosten voor de postzegel echt wel mee…
Veranderende postmarkt
Het probleem in de postmarkt zit hem in het dalend aantal poststukken. Door de opkomst van digitale communicatiemiddelen, zoals e-mail, whatsapp, skype, e.d. wordt er veel minder post verzonden dan een aantal jaren terug. Minder poststukken, dus ook dalende inkomsten. Toch blijven de onkosten minimaal gelijk. De postdienst moet immers overal paraat zijn, brievenbussen moeten dagelijks worden geleegd, etc. Om de dalende inkomsten te compenseren zit er niets anders op, dan de posttarieven verhogen. Kostte een postzegel op 1 januari 2013 nog 54 cent, door de jaarlijkse prijsverhogingen is dat anno 2021 inmiddels opgelopen tot 96 cent. Waarschijnlijk is het eind nog niet in zicht van deze jaarlijkse prijsverhogingen.
De nieuwe posttarieven
Vanaf 1 januari 2021 gelden de volgende posttarieven
- Basistarief binnen Nederland: 96 cent.
- Basistarief met buitenlandse bestemming: € 1,55.
- De tarieven voor het verzenden van postpakketten binnen Nederland (tot 20 kg): € 4,60
Bestel je je postzegels online, dan gelden er iets goedkopere prijzen.
Meer informatie op postnl.nl