Post voor de FinBOX, een financiële brievenbus

Grote banken in Nederland zijn gestart met FinBOX, waardoor het betalen van rekeningen een stuk eenvoudiger wordt. Is dat voor iedereen prettig en handig?

Alweer een rekening!

Niemand zit te wachten op rekeningen, maar we komen er helaas niet onderuit. Ingekochte diensten en producten moeten nu eenmaal betaald worden. Digitaal betalen is gemakkelijk, maar we willen dit het liefst simpel en veilig.

Papieren rekeningen

Veel van onze rekeningen komen via de brievenbus bij ons terecht, op papier. Daarnaast zijn veel bedrijven overgegaan op het digitaal factureren. Je krijgt dan de rekening via e-mail in huis. Je zult dit vaak aantreffen, Als je via het internet aankopen hebt gedaan. Betaling via iDeal, en de factuur komt meteen via e-mail binnen. Voor de verkoper handig, het scheelt in papier en frankeerkosten. De koper kan de factuur eenvoudig zelf uitprinten. Of de rekening nu op papier of via e-mail binnenkomt, hij moet in ieder geval worden betaald. Liefst op tijd en met de juiste getallen.

Banken

Het veiliger en toch eenvoudiger maken van het betalingsverkeer is een item dat hoog op de agenda van de banken staat. Veiligheid is belangrijk, omdat de rekeninghouders vertrouwen moeten houden in de eigen bank. Daarnaast draagt de veiligheid bij aan het verlagen van onkosten door misbruik of fraude. De klant wil niet alleen veiligheid en vertrouwen, hij wil ook dat het allemaal niet te ingewikkeld is. Betalingen moeten snel en eenvoudig gedaan kunnen worden. Veiligheid en eenvoud zijn in dit proces soms moeilijk met elkaar te verenigen. Toch is er een oplossing bedacht: de FiNBOX.

De FiNBOX

FinBOX is in feite een soort van digitale, financiële brievenbus. Als je je voor FiNBOX hebt aangemeld, komt allerlei financiële post, zoals rekeningen en acceptgiro’s van bedrijven die jij hebt geselecteerd, in deze financiële brievenbus binnen. Met bedrijven wordt bedoeld: alle bedrijven en instellingen die financiële post versturen. Dat is meer dan alleen winkeliers, denk bijvoorbeeld ook aan belastingdienst, nutsbedrijven, verzekeringsbedrijven, kranten, pensioenfondsen, gemeentes, verenigingen, telecombedrijven, etc. Omdat steeds meer bedrijven zich aansluiten, wordt deze lijst steeds langer.

Gemak voor de klant

De financiële brievenbus van FiNBOX maakt het de klant gemakkelijk. Je moet voor FiNBOX uiteraard wel gebruik maken van de vorm van telebankieren die je bank beschikbaar heeft.

  • Rekeningen zijn eenvoudig te betalen, door ze op je verzendlijst te plaatsen.
  • De belangrijkste gegevens van de overschrijving worden automatisch ingevuld, zoals naam, rekeningnummer en bedrag. Uiteraard kun je dit allemaal controleren.
  • Papieren facturen zijn niet meer nodig, dat scheelt papier en dus is dat goed voor het milieu.
  • Omdat alle handelingen gearchiveerd worden, kun je achteraf opzoeken wat en hoeveel er betaald is.

Gemak voor de bedrijven

Ook voor bedrijven is het FiNBOX-systeem voordelig.

  • De onkosten die gemaakt worden voor de papieren facturering vallen weg.
  • Het verwerken van facturen en de controle daarop wordt vereenvoudigd.
  • Omdat de betalingsgegevens automatisch worden ingevuld, maken klanten geen fouten meer in het overnemen van gegevens, zoals het factuur- of klantnummer. Dat vereenvoudigt de controle. Ook worden de onkosten van herstelbewerkingen lager.
  • Het betalen van facturen wordt minder snel vergeten, er raken geen gedrukte facturen meer kwijt. Waarschijnlijk worden hierdoor de rekeningen sneller betaald.
  • Door het wegvallen van de papieren facturering wordt het milieu gespaard.

Nadelen?

Voor de deelnemende bedrijven zijn er, naast al deze voordelen, ook enkele nadelen. Deze zitten vooral in de hoge investeringskosten, als je als bedrijf in FiNBOX stapt. Er zullen flink wat rekeningen geschreven moeten worden om de onkosten eruit te halen. FiNBOX is daarom voor een kleine ondernemer die maar nét rondkomt nog niet aan te bevelen.

Deelnemende banken

Om als consument met FiNBOX te gaan werken, moet je bank dit natuurlijk ondersteunen. ING, ABN-AMRO en RABO-bank zijn met FiNBOX begonnen, en het is niet meer dan logisch te veronderstellen dat meer banken zullen deelnemen. Ook andere partijen, zoals overheden, nutsbedrijven, verzekeringsbedrijven e.d. zullen steeds meer proveren hun diensten via FiNBOX aan te bieden.

Aanmelden

Consumenten doen niet automatisch mee met FiNBOX mee. Er is een aanmelding nodig. Omdat het betalingsverkeer via je bank loopt, is het nodig dat jouw bank FiNBOX ondersteunt. Vraag dit bij je bank na.

Meer informatie

De deelnemende partijen hebben er baat bij, dat het FiNBOX-systeem door iedereen wordt geaccepteerd. De deelnemende banken hebben op het internet een website ingericht, waarop je informatie over FiNBOX kunt vinden. Hier vind je ook informatie over de aanmelding. Heb je zelf een onderneming en denk je erover je facturen digitaal via FiNBOX aan te bieden, dan vind je op deze site ook hoe je er in kunt stappen. Je vindt die informie op http://www.finbox.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *